Jürgen Reble Ein bewährter Partner (1993) Publications

Synopsis

I came across an old industrial film by Siemens on computer and their language. To better appreciate the film I first of all cut off the sound, I then took out the colours and reduced the speed. Slowly the very substance of the film emerged and I began to see the deep meditation that was hidden in the film. Finally I made a black and white copy of the material and let the images pulsate in a general breathing rhythm. On the soundtrack I added chorals of medieval monks. (Jürgen Reble)

Preview

Germany 1993, 16mm,24 fps, black & white, 22 min., stereo sound
Premiere: 27.04.1993, Oberhausen, IFF - Deutscher Wettbewerb
Distribution: Light Cone, Paris, prints in:
- 16mm, 22 min., optical sound
- HD-Video, 25 fps, 20 min., 1440x1080, stereo sound

 

Deutsch

Ich gelangte in den Besitz eines alten Siemens Industriefilms über Computer und deren Sprache. Um ihn besser genießen zu können, beseitigte ich zuerst den Ton, dann nahm ich die Farben heraus und verlangsamte die Geschwindigkeit. Allmählich kam die Substanz zum Vorschein und ich ahnte die tiefe Meditation, die in dem Film verborgen lag. Also kopierte ich das Material auf schwarz/weiß und ließ das Bild im Atemrhythmus pulsieren. Auf der Tonspur fügte ich gregorianische Choalgesänge hinzu. (Jürgen Reble)


Review / website medienkunstnetz

Ein bewährter Partner (A Proven Partner)
English
In ‘Ein bewährter Partner', which uses found footage from an old Siemens film about computers and their language, Jürgen Reble continues on his own the artistic strategies tested in his work in the film-making collective Schmelzdahin Film. Originally in colour but copied onto b/w film, images of punch cards and computer components flicker like a seismographic record of breathing or heartbeats. Separated from the original soundtrack and modified by adding further copied images, the film thus pulsates in a biological rhythm that grants the subject of the original film – the computer as a proven partner – a life of its own. This reveals hidden aspects of the original that provide the viewer with food for thought.
Deutsch
Dieser »Found footage«-Film basiert auf einem alten Siemens-Industriefilm über Computer und deren »Sprache«. Jürgen Reble setzt auch als einzelner Autor seine im Kollektiv Schmelzdahin erprobten Strategien fort.
Aus dem auf Schwarzweiß umkopierten Farbmaterial flackern im Atem- und Herzrhythmus Bilder von Lochkarten und Computerbauteilen auf. Der vom Originalton getrennte und durch optische Kopierungen bearbeitete Film pulsiert in einem biologischen Rhythmus, der dem Gegenstand des Ursprungsfilms – dem bewährten Partner Computer – ein Eigenleben verschafft. Dabei werden im Originalfilm verborgene Aspekte zum Vorschein gebracht, die zur meditativen Reflexion anregen.